fredag 23. januar 2009

Lyrikk

Lyrikk er ofte småtekster som enten skal ha et budskap eller en menig. Det kan ofte rime på ord. Det er ingen fast regel om at dikt må rime og derfor trenger de ikke alltid det...

her er noen kjennteg på lyrikk teksten har musikalske eller visuelle virkemidler, som rim (innrim og/eller verserim) og/eller rytme.
det er stor grad av nærhet mellom stemmen i teksten og det som omtales
teksten er kort og mettet med betydning
lyriske tekster skal si mye med få ord.teksten har musikalske eller visuelle virkemidler, som rim
(innrim og/eller verserim) og/eller rytme.
det er stor grad av nærhet mellom stemmen i teksten og det som omtales
teksten er kort og mettet med betydning
lyriske tekster skal si mye med få ord.






Dikt
Drømmer:
I et hjerte fylt med frykt,gjemmer jeg deg varmt og trygt.Der vil du bli resten av mitt liv,uansett hva tiden gir.I en tåre vises et smil.I et håp finnes det tvil.Men drømmene mine kan ingen få,for det er de som holder meg oppe nå....

Norge VS Brasil

hvis Norge er våt sement er Brasil en syngende elv, hvis Norge er lårhøner er Brasil flytende musklerhvis Norge er en gjedde på grunna i indre Østfold, er Brasil en vakende Piraja under den finmaskete himmelen over Riohvis Norge er granlegger i den dypeste snø er Brasil palmekroner i silende sol”Også skjer det likevel: ”den norske skogen reiser seg og sprenger tregrensene den stiger lags sine stammer og rister løs, og legger et helt kontinent i kram skygg””nå er det nordlys i Sør- Amerika og det snør på Copacabana i Stryn gror palmene inn i månenog det regner kaffe resten av natta””og karnevalet går med pælær”
Lars Saabye Christensen

Jeg valgte disse dikten fordi, jeg synes det er bra dikt. Det ene dikte Norge vs Brasil er et veldig kjent dik og det minner oss om at alt er mulig for alle. Det andre dikte heter drømmer det var et dikt som jeg tilfeldighvis fant og jeg synes det var veldig bra dikt.

Drømmer:
http://dikt.org/Dr%C3%B8mmer
Norge vs Brasil: http://vgd.no/sport/fotball-em-2008/tema/1335738/tittel/diktet-om-brasil-norge

1 kommentar:

Unknown sa...

Takk for at du synes diktet mitt var et bra dikt. :)
hilsen Tullerose