tirsdag 7. september 2010

Meg selv

Tema i dikte ”om meg selv”som, er skrevet av Henrik Wergeland er naturen og det transcendentale. Diktet er svar på et leserinnlegg fra 1841, der en anonym skrev at Wergeland var ”oppirret og i slet lune”. Han var uenig og skrev da diktet som svar på leserinnlegget. Et av tema i teksten er naturen som for eksempel ”Når jeg lukter til grønt blad, glemmer jeg bedøvet fattigdom, rikdom , fiender og venner”. Wergeland har brukt brukt virkemidler blant annen en veldig fri form som ha skriver på, diktet rime heller ikke.. Han har også ikke ende rime i diktet sitte dette mener jeg er et virkemiddel. Wergeland bruke naturuttrykk og sammenligner med seg selv viser at han er seg mot alle ande. På denne tiden hadde han mange finder, dette er et virkemiddel som påvirker teksten. Diktet er skrevet i ubundende form . Det finnes en line i dikte ” Klag ikke under stjernene over mangel på lysepunkter i ditt liv”. I slutten av diktet henvender han seg til journalistene, og han mener da at de når ikke frem til han ved og fornærme han. Dette dikte har blant annet tema naturen eksempel på dette er ” Hvor stråler Venus i aften! Har himmelen også forår” dette er et eksempel på at tema i diktet er naturen.

Ingen kommentarer: