onsdag 29. oktober 2008

Ungdom i Norge kontra Bangladesh

Å være ungdom i Norge er ganske bra i forhold til Bangladesh. Det er jo ganske frie regler når man er så heldig å være ungdom i Norge. Du bør gå på videregående til du er 18 år. det er ikke sån at du må begynne og jobbe når du er 10 år gammel. Du kan gjøre hva du vil og være med venner når du vil.

Hvis du derimot er ungdom i et land som Bangladesh må du jobbe hjemme i tidlig alder.

Det er ikke mange som har råd til skole, så de jobber heller. Det vil da si at et ikke er gratis skole. Når man er jente i 14 års alderen må du jobbe hjemme, du gjør alt fra og lage mat til og vaske tøy. Du kan ikke går hvor du vil men, hvis du skal på kino må du bli følgt va mor ellr far. Da du beynner og bli 18 år prøver foreldrene dine og finne en mann eller dame til deg fordi, familien ikke ahr ård til og ha deg hjemme lenger.

Derfor er jeg glad at jeg bor i Norge og at ingen må følle meg overalt. Jeg kan også besteme hvem jeg skal gift meg med. Det jeg er også er veldig glad for er gratis skole få da har du liksom ikke noe valg da går du heller på skole enn å være hjmme og jobbe.
Det er viktig og støtte OD fordi, vi må støtte mennersker/land som ikke ahr det like bra som vi har det i Norge.

Da har jeg forklart hvordan vi i Norge har det kontra de i Bangladesh !

1 kommentar:

LK sa...

Vi har det godt i Norge og skal sette pris på at vi er så heldige som vi er. Hva mener du om OD; hvorfor er det viktig at dere engasjerer dere og deltar?